Friday, December 31, 2010

Berlalu sudah tahun yang lalu

Selamat Tinggal Tahun 2010.

Dalam sedar atau tidak, tahun 2010 banyak memberi kesedaran dalam hidup Mia. Terutamanya apabila diberi peluang untuk diri sendiri merasai nikmatnya rasa redha dengan ketentuan Illahi. Rupanya hidup ini sangat mudah, cuma penghayatan yang sangat complicated itu yang membuatkan kita terasa payah dalam mengharungi semua.

Banyak yang terjadi dalam tahun 2010. Antaranya:
Facing the dentist. 

Mia ada trauma yang teramat sangat terhadap doktor gigi dan sekutu dengannya! Takut mencabut gigi, check gigi pon ketar lutut ok! :P Tapi Lepas tu, Mia kuatkan diri. Sampai bila nak hidup dengan ketakutan sendiri. 

"Kekuatan mental mampu mengatasi kelemahan fizikal."

Itu yang Mia terapkan untuk berhadapan dengan semua benda yang Mia khuatirkan. Tapi syukur Alhamdulillah, semuanya Mia hadapi dengan baik sekali. Terima Kasih Dr. Fadzli, he's a nice man. Mia respect dia sangat. Sampai sekarang pon rajin pergi 'cuci' gigi, setahun 2 kali. 

Menerima seruan ke Tanah Suci. 

Bulan 6/2010, Mia bersama Ibunda tersayang menerima seruan ke Tanah Suci, Makkah untuk mengerjakan Umrah. Alhamdulillah. Syukur, Mia sempat menjejak kesana. Doa dan kerinduan terbalas apabila tiba di sana. Sekarang, Mia takut tak sempat menjejak kesana lagi, andaikata menerima jemputan ke alam barzakh lebih awal sebelum seruan ke Tanah Suci buat kali kedua. 


Lulusan Politeknik.

Pada bulan 11 yang lepas, Mia telah berjaya meloloskan diri dari cengkaman pelajaran dalam bidang Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (Sijil) di POLIMAS, Jitra. 

DSLR.

Sejak dari awal menjejak kaki kedunia, Mia terasa kagum dengan seni halus lukisan dunia. Terasa indah, air disentuh, angin disapa! Semuanya menjadi satu tanda keagungan Illahi, Mia tekad untuk berkongsi dengan dunia mereka yang suram dengan lukisan dunia ciptaan Illahi. Mia mula meminati gambar. Bermula dari situ, mula menyimpan niat untuk memiliki kamera sendiri. Penantian dan usaha selama belasan tahun tak pernah sia-sia bila tarikh 9/12/2010 menjadi saksi Canon 550D menjadi milik Mia.

Perubahan Positif.

Tahun ini banyak menyaksikan perubahan Mia. Dari seorang gadis yang nakal, menjadi seorang gadis yang meningkat umurnya. :) Tak macam kanak-kanak dah kot? hehe.. Kemudian dalam bab ibadah dan pengetahuan agama. Kalau dulunya tak berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang hukum hakam, sekarang sudah mengambil tahu serba sedikit. Semoga perubahan positif ini menjadi lebih positif. InshaALLAH.

And the rest, let me keep deep inside my heart. Semoga Allah menjadikan tahun baru ini datang dengan penuh senyuman dan kegembiraan. :) 




4 comments:

  1. Selamat Tahun Baru untukmu...semoga hari mendatang akan lebih baik dari yang telah lalu.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak... :)

    Semoga kita dikurniakan umur yang diberkati

    ReplyDelete
  3. semoga tahun ini lebih baik dari tahun lalu. ameen :)

    ReplyDelete
  4. inshaALLAH.... Mudah2an...

    Untuk Nur Kasih juga... :P

    ReplyDelete